Helios 40 jarig jubileum 1962 – 2002.

1962

De Korfbalvereniging Helios is opgericht op 1 augustus 1962. Het eerste is begonnen in de derde klasse van de afdeling. De jeugd was het belangrijkste van de vereniging, en kreeg dus ook de meeste aandacht. De wedstrijden werden gespeeld op het veld bij Johanna’s Hof, waar nu De Hoep staat, aan de Zeeweg. Later konden we op de 1e Groenelaan terecht, dat was een schoolveld, dat we konden gebruiken voor de trainingen en de wedstrijden. Toen stonden er al kleedkamers, die er voor de scholen eerder waren neergezet.

1975

In 1975 werd het eerste echte clubhuis betrokken dat door de leden zelf gebouwd werd. Om de financiën hiervoor rond te krijgen werden diverse acties gevoerd zoals het ophalen van oud papier, bloembollenverkoop e.d.

Jaren 80

In de jaren 80 liep het ledenaantal flink terug en heeft Helios een zware tijd gehad. Tijdens een ledenvergadering werd besloten om toch door de gaan en meer aandacht te besteden aan ledenwerving. Langzaam maar zeker groeide de vereniging weer en kon het 100e lid verwelkomd worden. Al snel werd duidelijk dat de accommodatie niet meer aan de huidige norm voldeed en werd begonnen met het verbouwen van de kleedkamers.

Kantine Helios

Twee kleedkamers werden er vier plus een eigen kleedkamer voor de scheidsrechter. Ook de kantine werd uitgebreid met een grote keuken en een bestuurskamer, en in de ruimte die overbleef kon het materiaal worden opgeborgen. Eind jaren 90 kwam de gemeente met het verzoek om op het veld aan de 1e Groenelaan noodgebouwen voor de basisschool te plaatsen. Deze zou geheel afgebroken worden en opnieuw opgebouwd en de kinderen moesten toch een plek hebben. Ruim 2 en een half jaar hebben de gebouwen op het veld gestaan, voordeel was dat de vereniging er een vergoeding voor kreeg.

1999

In 1999 kwam de voetbalvereniging vragen of wij interesse hadden in hun kantine omdat zij met de buurvereniging gingen fuseren. Maanden van onderhandelingen hebben er tenslotte toe geleid dat Helios in 2002 haar huidige locatie betrok en waar zij op 31 augustus haar 40 jarig jubileum heeft gevierd. Intussen is de vereniging verder gegroeid en kan men spreken van een zeer gezellige, stabiele club. Momenteel komen ze met 4 seniorenteams, 3 aspirantenteams en 5 pupillenteams uit in de competitie.
Ook is er nog een groepje spelwelpen, die spelenderwijs het korfbal wordt geleerd.

Helioscoop

De eerste Helioscoop verscheen op 4 januari 1963. De naam is waarschijnlijk de uitkomst van een wedstrijd voor het bedenken van de naam voor de clubkrant. In het begin kwam het clubblad eens in de maand uit, later werd het een tweewekelijkse uitgave, en in 2012 is de Helioscoop een blad geworden waar eens in de 3 weken door een team van enthousiaste mensen hard aan wordt gewerkt. Sinds 2014 is het clubblad alleen nog online te lezen en wordt deze tevens verspreid via e-mail aan leden.

Tiny Miedema en Helios koninklijk onderscheiden.