Verslag: Sporting West 1 – Helios 1

Ons debuut als club in de 2e klasse. Nog nooit eerder speelde Helios op dit niveau. Na de hele voorbereiding was eindelijk het moment aangebroken. We hebben hier als vereniging lang naartoe gewerkt.

Het tweede speelde voor ons en het was als ervaren eerste speler ontzettend leuk en goed om te zien hoe een ploeg vol jonge korfbalgoden goed stand hield tegen Sporting West 2. Na een wedstrijd vol strijd werd er een nette 7-7 uit gesleept. Katertje voor 2 was wel dat een voorsprong op het laatste moment uit hun handen glipte. Maar het biedt veel perspectief voor de toekomst. Gemiddelde leeftijd van het tweede is 19 dus dat zegt genoeg.

Na het voorpraatje van Sebas vol tips en oppeppende woorden begonnen we toch enigszins gespannen aan de wedstrijd. Bij Sporting West lopen een aantal gelouterde spelers rond die makkelijk scoren. Dat was ook te merken, want we stonden na 3 minuten met 2-0 achter. We konden de stand wel weer gelijk trekken, maar we maakten teveel foutjes als ploeg in de verdediging. Ploegen in de tweede klasse straffen dat af, dus we werden met onze neus op de feiten gedrukt. De eerste helft verliep ook niet helemaal naar wens. Sporting West wist langzaam een voorsprong te pakken en uit te bouwen naar 14-10 met rust.

In de kleedkamer werd het direct duidelijk waar het aan lag. Aanvallend prima, we scoorden goed mee. Het gevoel was dat we nog leefden. Op naar de tweede helft en verdedigend de puntjes op de i zetten. Dat gebeurde vervolgens ook, want we hielden Sporting West lang op 14-10, maar we konden niet voorkomen dat ze van afstand 15-10 scoorden. Vervolgens had Jochem na vele pogingen eindelijk het gaatje van de korf gevonden en waren we op stoom. Conditioneel zijn we verder dan Sporting West en dat begon zich ook in goals uit te drukken. Vlak voor tijd maakten we er 16-16 van en we pakten zelfs een voorsprong. Maar het draait uiteindelijk om de details en dat werd de laatste minuut duidelijk. Wij missen een vrije bal en na doorslaan van de tegenstander volgt er geen herhaalde vrije bal. Tja….pech, want een heer Sporting West kan zijn vrije bal wel verzilveren en zo trekken ze alsnog aan het langste eind. Wel een hele goede 2e helft en dat geeft vertrouwen voor de wedstrijd tegen Haarlem.

Komende zondag 7 september 14.30 uur op ons eigen veld: Helios 1 – Haarlem 1

Frank